tirsdag 3. mai 2011

Fra Dortes hage


Etter en lang vinter, kom våren plutselig og overrasket oss med sin livskraft. I vår hage titter blomsterspirer lykkelig frem og halve tomten er dekket med de vakreste hvitveis. Hvilken skaperglede og raushet! Jeg må minne meg selv om og nyte denne prakten for snart har de avblomstret.

Dorothealiljen har også sprunget ut. Med sin sarte og vakre kjole og grønne spisser strutter den fornemt. Så liten fin og unnselig og allikevel så sterk. Stor kraft kan bo i selv den minste og svakeste skapning.


Lenger sør i Europa kan Dorothealiljen blomstre allerede 6.februar som er martyren Dorothea sin navnedag. I den katolske kirke er hun helgen og blant annet hagedyrkenes beskytter. Jeg har tatt med noen bilder av denne nostalgiske blomsten fra oldemors tid.


Jeg kan anbefale hageelskere og plante denne villige løken og nyte blomstens skjønnhet!


Jeg vil også ønske alle prinsesser velkommen i butikkene våre. Nå bugner det av vakre vårlige nyheter!


Varm hilsen fra Dorte :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar